Hoofdstuk 6Als God liefde is, waarom moest er dan bloed vloeien? Soteriologie: de leer van de verlossing Dit onderdeel van de theologie gaat in op |
||||||||||||||||
Introductie op het hoofdstuk 6 De belangrijkste termen in dit hoofdstuk sluiten aan bij de samenvatting van de toestand van de mens in vraag 81.5.
Het hart van het evangelie Kerkgeschiedenis Achtergrond
Breed Memorisatieverzen
‘…de Mensenzoon is niet gekomen om gediend te worden, maar om te dienen en zijn leven te geven als losgeld voor velen.’ ‘Door niemand anders kunnen wij worden gered, want zijn naam is de enige op aarde die de mens redding biedt.’ ‘Maar nu, bevrijd van de zonde en in dienst van God, oogst u toewijding aan hem en zelfs het eeuwige leven.’
|
||||||||||||||||
> Vraag91. Wat houdt Gods redding in? De woorden redden en redding komen van de stam sozo, die ruim 150 maal voor komt in het Nieuwe Testament. Centrale tekst De naam redder wordt alleen toegepast op Jezus (‘God redt’) en op God. Redding betekent vergeving van zonden en een nieuwe relatie met God. We worden gered: Overzicht van het thema redding . |
||||||||||||||||
> Vraag92. Wat betekent verlossing in Christus? Het begrip verlossing komt naar voren komen in drie woordgroepen: (aan)kopen, verwerven en verlossen. Het gaat hierbij om het beeld van bezit, kopen en de prijs die wordt betaald. Het drukt de geweldig grote waarde van de mens uit en de hoge prijs die Jezus heeft betaald om ons te redden. (Aan)kopen (agorazein) Het woord exagorazein is sterker en betekent terugkopen of kopen (van)uit. Verwerven (peripoiein) Bevrijden (lutrein) door het betalen van losgeld. Het slaat op de prijs die op de slavenmarkt werd betaald voor een slaaf. Het begrip wordt vertaald met verlossen, vrijkopen, vrijlaten. De bekendste teksten zijn Conclusie: Christus heeft in onze plaats door zijn dood aan het kruis de losprijs betaald en ons vrijgekocht als slaaf van de zonde. We zijn nu zijn eigendom. . |
||||||||||||||||
> Vraag93. Wat betekent de verzoening door Christus? Ons Nederlandse woord verzoening omvat twee aspecten in het bijbelse denken. Het ene aspect is vooral gericht op God: genoegdoening. Het andere is meer gericht op de mens: verzoening. 1. Gericht op God: genoegdoening Het Hebreeuwse woord voor genoegdoen(ing) is bedekken (kafar). De zonde van de mens werd door de offers bedekt, zodat God de zonde niet meer zag. Het bloed van dieren bedekte de zonde, maar wegnemen kon het dit niet. Uit het Nieuwe Testament blijkt dat de offers slechts een tijdelijke oplossing waren. Al deze offers verwezen naar het offer (het bloed) van Christus. Het Griekse woord voor dit gebeuren is hilasmos. Hierbij gaat het om de manier waarop de verzoening tot stand wordt gebracht, namelijk door middel van een offer. Gods woede wordt afgewend door een offer en daardoor kan God ons weer ‘verdragen’. Conclusie 2. Gericht op de mens: verzoening Het Griekse woord katalasso betekent ‘met elkaar verzoenen’, een slechte relatie wordt hersteld. In Christus komen we in een nieuwe positie en in een nieuwe relatie met God. Niet Gód wordt verzoend, maar de mens. Deze actie is dus gericht op de mens Een mens kiest zelf of hij van de mogelijkheid van verzoening gebruik maakt. De ruimte die er door het werk van Christus is gekomen wordt dan persoonlijk toegepast. Daarom staat in 2 Korintiërs 5:20 de oproep ‘laat u met God verzoenen.’ . |
||||||||||||||||
> Vraag94. Betekent dit dat nu alle mensen verzoend zijn met God? Op grond van bijvoorbeeld 2 Korintiërs 5:18-19 en 1 Johannes 2:2 denken sommige theologen dat de verzoening voor alle mensen is bereikt en automatisch op hen wordt toegepast. Dit heet de leer van de alverzoening: alle mensen worden uiteindelijk met God verzoend. Het behoud is voor alle mensen beschikbaar. Maar de verzoening wordt pas van kracht voor degenen die Christus aannemen De theorie van de alverzoening is in strijd met de ruimte die God de menselijke wil heeft gegeven. Als alle mensen behouden zouden worden zou er geen ruimte zijn voor de vrije wil. God zou onze vrije wil dan niet serieus nemen. . |
||||||||||||||||
> Vraag95. Waarom was dat bloedvergieten nodig? 1. Symboliek Een testament wordt alleen van kracht als degene die het heeft geschreven is gestorven. Dan pas komt de erfenis toe aan de erfgenamen. Het bloed is het bewijs van de dood. Jezus is gestorven, daardoor kan zijn testament (de belofte dat we zullen worden hersteld als zonen en dochters van God) worden vervuld: In het Nieuwe Testament heeft God zelf een slachtoffer gegeven, zijn Zoon die zijn leven voor ons gaf: . |
||||||||||||||||
> Vraag96. Wat betekent rechtvaardiging? Het begrip rechtvaardiging komt in het Oude Testament ruim 400 keer en in het Nieuwe Testament 229 keer voor. Rechtvaardiging (dikaiosune) God is rechtvaardig, hij is de bron van het recht: Iemand die zondigt, overtreedt Gods wet (zijn recht): Apologetiek 15 God kan alleen vergeven door Christus: Als we door geloof worden gerechtvaardigd, waarom wordt de wet in het Nieuwe Testament dan herhaald en niet volledig afgeschaft? Jezus zegt dat onze gerechtigheid groter moet zijn dan die van de schriftgeleerden en Farizeeën (zie Matteüs 5:19-20) en dat wij volmaakt moeten zijn zoals onze hemelse Vader volmaakt is (5:48). De wet is volbracht en vervuld door Christus (Matteüs 5:17). Daarom heeft de wet zijn functie vervuld als maatstaf voor gerechtigheid en veroordeling. De wet heeft de mens zijn zonde getoond en hem tot Christus geleid: Maar de principes die de grondslag zijn van de wet blijven gelden omdat ze eeuwige principes in Gods koninkrijk zijn. Deze principes zijn in werkelijkheid veel zwaarder omdat ze niet gericht zijn op minimumeisen waaraan juridisch moet worden voldaan, maar op het maximum-leven dat God heeft bedoeld. Daarom worden de basiswetten in het Nieuwe Testament verder verdiept. Als christen leven we daarom onder een nieuwe wet: Daarom wordt deze wet de volmaakte wet genoemd: . |
||||||||||||||||
> Vraag97. Wat betekent adoptie? Woordstudie Huiothesia De mens staat onder invloed van de duivel, omdat hij trots en arrogant is geworden tegenover God. Zo hebben we God beledigd. Maar door eerherstel krijgen we een nieuwe positie: Uit deze verlossing en het ‘gesteld worden tot volwassen zonen en dochters’ komen een aantal voorrechten voort: Vul je eigen naam in Matteüs 3:17 in en denk na over wat je hemelse Vader tegen je zegt: ‘……………., je bent mijn geliefde zoon/dochter, in jou vind ik vreugde.’ . |
||||||||||||||||
> Vraag98. Wat betekent eerherstel? De islamitische en oosterse culturen zijn sterk gericht op eer, aanzien, gezichtsverlies, belediging, schaamte, eerwraak en eerherstel. Als in een islamitische cultuur een slaaf zondigt, kan de eigenaar zijn slaaf vergeven zonder verdere gevolgen. Zonden die in de oosterse cultuur niet zomaar vergeven kunnen worden, zijn overtredingen die de naam van de familie schaamte brengen. Bijvoorbeeld een zoon die zijn vader in het openbaar beledigt of een dochter die ontucht pleegt. Dan wordt de naam en eer van heel de clan aangetast. Uit al zijn schepselen heeft God de eerste mensen, Adam en Eva, gekozen om zijn kinderen te worden. Door het woord van hun Vader te negeren en in plaats daarvan te luisteren naar de leugens van Gods vijand, hebben Adam en Eva Gods familienaam beledigd. Door het volbrengen van de wil van de duivel hebben zij als het ware een andere vader gekozen. Als resultaat kenden de mensen voor het eerst schaamte en verborgen zij zich: eerst achter bladeren van vijgen, toen achter de bomen, uiteindelijk verstopte Adam zich achter Eva, en Eva achter de duivel. Uit zorg voor zijn heilige naam moest God Adam en Eva uit het paradijs wegsturen. De gelijkenis van de verloren zoon in Lucas 15:11-32 is het verhaal van de vader die de schande van zijn zoons zelf op zich nam. Conclusie . |
||||||||||||||||
> Vraag99. Wat moet een mens doen om behouden te worden? Een mens kan zelf niets doen om behouden te worden. Verlossing is het werk van God: Soms worden naast geloof andere dingen geëist, zoals doop, overgave en het goedmaken van dingen of God smeken om redding. Maar dit werkt verwarrend en vertroebelt het evangelie. Beslist God vooraf of iemand wordt uitverkoren of verdoemd? Pelagius (een Britse monnik uit de vijfde eeuw) stelde tegenover de toenmalige heidense gedachte van het noodlot (alles wat er gebeurt is onvermijdelijk, er bestaat geen vrije wil) dat de menselijke wil volkomen vrij is. De mens is zedelijk neutraal, erfzonde bestaat niet. De mens is in staat in eigen kracht Gods wil (het goede) te doen. De hervormers steunden vooral op Augustinus. Calvijn werkte vooral (de gevolgen van) de zondigheid van de mens verder uit. Hij benadrukte de verdorvenheid van de mens en het noodzakelijke ingrijpen van God in de bekering. Omdat hij geen uitgewerkte totaalvisie had, ontwikkelden zijn volgelingen zijn leer verder. Zo benadrukte Gomarus Gods wil in verkiezing én verwerping. God is vrij om te verkiezen of te verwerpen wie hij wil. In zijn ‘onweerstaanbare genade’ schenkt hij het geloof. Het heil hangt in geen enkel opzicht van de mens af. Intussen bracht het meningsverschil een heftige onderlinge strijd tussen de gewesten van de Nederlanden, die uitmondde in twisten en zelfs terechtstellingen. Wat opvalt bij deze discussie:
Uitverkiezing (predestinatie) = God heeft een soeverein plan met de wereld, met de volken en met ieder mens persoonlijk. Hij heeft sommige mensen vooraf uitgekozen om behouden te worden. Dubbele uitverkiezing = Zoals God sommige mensen vooraf heeft uitgekozen om te behouden, zo heeft hij ook bepaald dat anderen voor eeuwig verloren gaan. Over de uitverkiezing: Over de dubbele uitverkiezing: . |
||||||||||||||||
> Vraag 100. Wat betekent ‘je bekeren’? 1. Wandel Het moment van omkeer is in het Grieks epistrofe. Je verandert je leven van richting en bestemming. Je geeft toe dat je tot nu toe verkeerd hebt gehandeld. De dingen die je deed doe je nu niet meer. Je maakt andere keuzes. De twee onderdelen van bekering zijn berouw en geloof. Bekering Reddend geloof Apologetiek 16 . |
||||||||||||||||
> Vraag 101. Wat betekent wedergeboorte? Apologetiek 17 1. De persoonlijkheid van de mens heeft niet echt betekenis, want in een volgend leven is jouw persoonlijkheid misschien ‘verpakt’ in een slang of een koe. De bijbel leert dat de mens één leven heeft Het Nieuwe Testament noemt een paar onderdelen in het proces van deze vernieuwing die de heilige Geest bewerkt: overtuiging, roeping, verlichting en versterking. 1. De heilige Geest overtuigt de wereld en dus de mens persoonlijk (zie Johannes 16:8-11) van: - persoonlijke zonde 2. Gods roeping tot het behoud gaat samen met de verkondiging van het evangelie 3. De persoon begrijpt de ernst van zijn situatie en de waarheid van Gods oplossing. Zonde verblindt de mens (zie 2 Korintiërs 4:4). Duidelijk inzicht kan alleen God geven (zie vers 6). Dit doet de heilige Geest 4. De heilige Geest maakt berouw en geloof mogelijk . |
||||||||||||||||
> Vraag 102. Wat zijn kenmerken van het behoud van een christen? De werkelijkheid van ons behoud is niet gebaseerd op onze emoties of onze ervaring, maar op Gods belofte, zijn woord dus. Als de onderdelen van het geloof niet in de juiste volgorde staan, stagneert de trein of haak je af. Deze drie aspecten van behoud staan in Romeinen 6:22 bij elkaar Er is geen verband met menselijke verdienste. Een mens hoeft er helemaal niets voor te doen en kan dat ook niet Het behoud heeft een eeuwig karakter. Je raakt het nooit meer kwijt We leren het behoud alleen kennen door openbaring. God laat het ons zien door de heilige Geest Jezus heeft het bewerkt, alleen hij is de Redder . |
||||||||||||||||
> Vraag 103. Wat biedt het behoud in Christus mij persoonlijk? 2. Negatief Het werk van Christus bevrijdt ons van veel negatieve zaken: Christus’ werk is de basis voor onze reiniging van de zonde Christus heeft ook de zonden vóór het kruis weggedaan Hij heeft de macht van onze zondige natuur verbroken Jezus bevrijdt ons van de oneer en schaamte die onze overtreding bracht Christus is het einde van de wet van Mozes als (onhaalbare) basis voor onze gerechtigheid Christus redt ons van de komende toorn van God Het werk van Jezus is de basis voor het oordeel over Satan en zijn demonen: 3. Positief We zijn onderdeel van Gods eeuwige plan We worden door wedergeboorte hersteld in onze positie als kind van God We zijn door God ’tot zoon/dochter gesteld’ We hebben het eeuwige leven ontvangen We zijn een nieuwe schepping met een nieuwe natuur We zijn een deel van het lichaam van Christus De gerechtigheid van Christus wordt ons toegerekend. In Gods ogen zijn we nu volmaakt en door hem aanvaard We zijn uit de duisternis in het licht geplaatst Christus geeft ons kracht om het christelijke leven te leven We zijn verbonden met Christus en hebben gemeenschap met hem We hebben een nieuwe positie: Deze positie geeft ons de zekerheid van de toekomstige erfenis: . |
||||||||||||||||
> Vraag 104. Kan een christen nog zondigen? Sommige mensen zeggen: ‘Je blijft tot je dood toe een zondaar, daar kun je niets aan doen.’ Anderen zeggen: ‘Een echte christen kan niet meer zondigen.’ Beide groepen beroepen zich op teksten in dezelfde brief, namelijk 1 Johannes 1:8-10 en 3:6-10. Als iemand christen wordt, ontvangt hij een nieuwe natuur Maar hiernaast blijft de oude natuur van de mens bestaan zolang wij hier op aarde leven We mogen als christen niet naar de oude mens luisteren, maar horen die ‘af te leggen’. Die oproep zou overbodig zijn als die oude natuur zou zijn verdwenen op het moment dat wij tot geloof komen. De drie krachten die het christelijke leven in ons blokkeren zijn Het bijbelse begrip ‘het vlees kruisigen’ betekent ‘niet voeden’ zodat je er geen ruimte aan geeft. We worden op aarde niet volmaakt, maar mogen toch leren leven vanuit de vergeving en de overwinning . |
||||||||||||||||
> Vraag 105. Wat betekent heiliging? Het werk van de heilige Geest in de gelovige eindigt niet bij de bekering en wedergeboorte. Heiliging Oude Testament Nieuwe Testament Wanneer bereiken we ‘de volmaakte mens’, ‘de volle wasdom’ en ‘de volheid van Christus’ (Efeziërs 4:13)? Het leven van Jezus heeft twee kanten. Deze twee kanten horen voor altijd bij hem. Aan de ene kant heeft hij zijn leven gegeven en heeft hij onze zonden gedragen. Het beeld hiervan is het crucifix: Jezus die sterft aan het kruis. Maar het sterven van Jezus is niet het einde, hij is opgestaan uit de dood en heeft de macht van de zonde overwonnen. Het beeld hiervan is het lege kruis. We hebben een gezond ritme nodig van berouw, schuldbelijdenis, ontvangen van vergeving en vol vreugde de weg met Jezus vervolgen. O Heer, vergeef mij mijn zonden Lancelot Andrews (1555-1626) . |
||||||||||||||||
> Vraag 106. Hoe wordt onze heiliging geblokkeerd en wat is er God wil onze heiliging. Daarom wil hij alles wat dit in de weg staat weg doen. Hij wil ons genezing (in de betekenis van groei naar heelheid) geven. Er zijn vier gebieden waar ons innerlijk leven is aangetast door de zonde. Het is belangrijk om deze vier aspecten te onderscheiden, zodat je op ieder terrein de nodige maatregelen kunt nemen om te kunnen groeien. Bij ieder aspect worden voorbeelden genoemd. 1. Zonden zijn foute daden waarvoor we zelf verantwoordelijk zijn 2. Wonden zijn het gevolg van het kwaad dat anderen ons aandoen Zonden en wonden openen vaak een deur voor machten die groter zijn dan wij zelf. Je raakt een deel van je keuzemogelijkheid kwijt, je verbindt jezelf ermee. Dit mondt uit in 3. Bonden zijn het verlies van (een deel van) je vrije keuze, waardoor je vastzit aan zonde, zoals Zacheüs en de rijke jongeling vastzaten aan hun geld. Het kan ook voortkomen uit blootstelling aan occulte of onreine zaken, kwetsende woorden, roddel of misbruik 4. Honden zijn een beeld voor demonische, duivelse tegenkrachten. Iemands psyche wordt dan gefragmenteerd, overgenomen door externe machten Ons leven wordt op deze manier gebroken, de eenheid en harmonie is weg. Maar Jezus wil ieder aspect van onze ziel genezen. In dat genezingsproces moeten we deze vier gebieden niet door elkaar halen. Ieder aspect heeft zijn eigen oplossing. 1. Zonden – vergeving 2. Wonden – genezing 3. Bonden – losmaking 4. Honden – uitdrijving Bij ieder probleem is een juiste diagnose belangrijk. Wonden moet je niet behandelen als zonden. Vaak is er sprake van een combinatie van factoren. Een wond wordt veroorzaakt door zonde en kan leiden tot een binding, maar ieder aspect moet apart behandeld worden. . |
||||||||||||||||
> Vraag 107. Hoe zit het met lichamelijke genezing? Als Jezus zoveel aspecten van ons leven wil behouden, geldt dit dan ook voor ons lichaam? Jezus begon zijn werk met te zeggen dat hij herstel van de totale mens kwam brengen Instructies rond gebed voor genezing vinden we in Jakobus 5:14-16 Genezing is dus niet slechts een persoonlijke aangelegenheid, maar een zorg van de hele gemeente. Belijdenis van (persoonlijke) zonde kan een onderdeel van dit proces zijn. Een paar observaties over genezing . |
||||||||||||||||
> Vraag 108. Kan een christen zijn behoud verliezen? De bijbelse gegevens over het behoud van de christen benadrukken dat onze verlossing afhangt van God en niet van de mens. 1. Lichaam 2. Bewaring 3. Herder 4. Verzegeld 5. Zekerheid . |
||||||||||||||||
> Vraag 109. Doet het er dan niet toe hoe wij leven? Paulus is hier heel duidelijk over in Romeinen 6:1-2. Het doet er natuurlijk toe! Er wordt in het Nieuwe Testament vaak gesproken over het loon dat de gelovige ontvangt, maar ook kan mislopen Het ‘loon’ dat je als christen ontvangt is niet bestemd voor jezelf, of voor je eigen eer. Als we straks bij God zijn zullen we onze krans uit dankbaarheid neerleggen voor zijn troon . |
||||||||||||||||
> Vraag 110. Wat is bidden precies? Als het contact met God is hersteld, mogen we volop met hem leven en communiceren. Daarbij speelt gebed een grote rol. Maar dan moeten we eerst weten wat bidden precies inhoudt. Gebed wordt wel genoemd ‘de ademhaling van de ziel.’ Bidden is praten met God en het voorrecht van iedere gelovige. Het mooiste voorbeeld van gebed zien we in het leven van Jezus. Hij bracht heel veel tijd door in gebed, om alles wat er gebeurde met zijn Vader te bespreken. Jezus benadrukt dat wij in zijn naam mogen bidden. Hij geeft ons bij wijze van spreken zijn persoonlijke pinpas, zodat we kunnen opnemen wat we nodig hebben Gebed speelde een centrale rol in het leven van de gemeente. Als de gemeente bidt, antwoordt God God luistert niet naar formele gebeden, die opgezegd worden vanuit een religieus plichtsbesef, of om je voor de mensen vroom voor te doen. . |
||||||||||||||||
> Vraag 111. Verhoort God alle gebeden? De bijbel noemt twee manieren van bidden 1. Bidden naar Gods wil 2. Uw wil geschiede . |
||||||||||||||||
> OEFENING 15 Studie verzoening De volgende bijbelgedeelten gaan over verschillende aspecten van de verzoening: Lees deze bijbelgedeelten door. Let hierbij op de twee aspecten van de genoegdoening/verzoening: Gebruik deze gedeelten voor je stille tijd. Vul zoveel mogelijk je eigen naam in en noteer wat Jezus voor jou heeft gedaan. Laat de beelden die hierin voorkomen op deze manier tot je doordringen. . |
||||||||||||||||
> OEFENING 16 Je erfenis in Christus Door geloof en wedergeboorte ben je verenigd met Jezus. Je hebt zijn leven ontvangen en deelt in zijn geweldige erfenis. Bekijk opnieuw vraag 103. Gebruik de gegevens in deze vragen om te beseffen wat je door het werk van Jezus hebt ontvangen. Noteer bij ieder onderdeel van je erfenis: . |
||||||||||||||||
> OEFENING 17 Op weg naar heelheid in Christus Gebruik vraag 106 om de vier gebieden van je leven onder de loep te nemen. Waarin worden je leven en je groei geblokkeerd? Neem tijd om de verschillende gebieden door te bidden. . |
||||||||||||||||
> OEFENING 18 Jezus en gebed Door Jezus’ werk hebben wij toegang tot ‘de troon van de Genadige, waar we telkens als we hulp nodig hebben barmhartigheid en genade vinden’ (Hebreeën 4:16). Bestudeer het gebedsleven van Jezus. Zijn manier van omgaan met de Vader is een voorbeeld voor ons. . |
||||||||||||||||
Reacties |
||||||||||||||||
< Reactie van: > |
bijbel /// Vader /// Jezus /// Geest /// mens /// verlossing /// kerk /// engelen&demonen /// toekomst /// home /// deze site /// het evangelie /// jouw reactie /// superboeken /// superlinks