Hoofdstuk 7Wat heeft de kerk mij te bieden? Ecclesiologie: de leer van de kerk Dit hoofdstuk gaat over |
||||
Introductie op het hoofdstuk 7 Geen geestelijke supermarkt Terug naar de wortels Memorisatieverzen Matteüs 28:18-20 Handelingen 2:42 1 Petrus 2:9
|
||||
Ons woord ‘kerk’ is afgeleid van het Griekse woord kuriakos ‘van de Heer’ Het Griekse woord dat het Nieuwe Testament voor ‘gemeente’ gebruikt is ekklesia. Het betekent ‘degenen die eruit geroepen zijn’. Het woord komt 115 keer in het Nieuwe Testament voor. Hiermee bedoelden de Grieken alle leden van de stadsraad. Van tijd tot tijd werden zij opgeroepen, beter gezegd uit de stad geroepen naar de politieke vergadering om problemen te bespreken en op te lossen. De negatieve kant van het woord ekklesia benadrukt dat de christen uit iets slechts is geroepen. Hij is behouden . |
||||
> Vraag 113. Wat is de positieve roeping van de gemeente? Christenen worden dus uit het negatieve weggeroepen. Om goed uit te leggen wat de positieve roeping van de gemeente is, gebruikt de bijbel een aantal mooie beelden: Volk van God Lichaam van Christus Gebouw Priesterschap Bruid van Christus Kudde Ranken Gods familie . |
||||
> Vraag 114. Is de kerk het koninkrijk van God? Wat is de plaats van de kerk in de wereld en in Gods plan? Daarvoor is het belangrijk om eerst te weten wat de term ‘Gods koninkrijk’ betekent. Op welke manier is God de koning? Waarover regeert hij? Wat is het koninkrijk van God en hoe kom je er binnen? Het koninkrijk van God God begon aan het herstel van zijn koninkrijk. Israël vormde hierin een eerste fase. Israël was vanaf hun aankomst in het beloofde land een theocratie: God zelf was hun koning. Maar de Israëlieten wilden liever een koning net als de omringende volken. Na de mislukking van de eerste koning (Saul) zou de dynastie van David voor eeuwig regeren. Maar na de splitsing van het koninkrijk in een noordelijk (het 10-stammenrijk) en zuidelijk deel (Juda) leek dit te eindigen bij de Babylonische ballingschap. Toch klinken er in die tijd veel beloften van herstel. Daarom verwachtten de Israëlieten na de ballingschap het herstel van het koningschap van God. Dit zou zich dan vanuit Israël uitbreiden over de hele wereld Johannes de Doper kondigt de spoedige komst van de messias aan Jezus bleef benadrukken dat het koninkrijk dichtbij was Gods koninkrijk is nu dus een geestelijke werkelijkheid. Berouw en bekering is voorwaarde om het koninkrijk persoonlijk binnen te gaan In Openbaring zien we de volledige verwezenlijking van het koninkrijk op aarde, waarin de gelovigen met Christus zullen heersen Overal waar Jezus koning is, is het koninkrijk nu aanwezig. De gelovige die Jezus als Heer erkent en vervuld is met de heilige Geest leeft nu al onder de heerschappij van God. Maar de volledige vervulling van alle beloften ligt nog in de toekomst. . |
||||
> Vraag 115. Wat is het fundament van de gemeente? In de tijd van het Oude Testament was de gemeente nog niet bekend, het is de eeuwen door een geheim gebleven. Het fundament van de gemeente is de belijdenis dat Christus Heer is . |
||||
> Vraag 116. Bestaat de ware kerk? Hoe ziet de ideale kerk eruit? In de geschiedenis is dat samengevat in vier termen: In de geschiedenis van de kerk zien we twee lijnen: . |
||||
> Vraag 117. Wat is het doel van de gemeente? De gemeente heeft vier doelen: 1. God eren 2. Toerusting van de christenen 3. Evangelisatie en dienstbetoon 4. Gezag over de demonische machten Aanbidding, geestelijke strijd, evangelisatie en onderlinge toerusting zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het één kan niet zonder het ander. . |
||||
> Vraag 118. Hoe kun je persoonlijk je plaats in de Hiervoor zijn twee dingen nodig: 1. Overgave 2. Invoegen Je plaats in de kerk vinden is een zaak van . |
||||
> Vraag 119. Hoe vind ik een gemeente die bij mij past? Deze vraag is belangrijk voor iemand die pas christen is geworden en nog geen gemeente heeft. De algemene oproep van Paulus is Wat zouden goede redenen zijn om een nieuwe gemeente te zoeken? . |
||||
> Vraag 120. Hoe is de kerk georganiseerd? Jezus is het hoofd van de gemeente Het leiderschap van Jezus krijgt in de gemeente praktisch vorm. Daarom heeft hij leiders aangesteld die de gemeente coördineren en die verantwoordelijkheid dragen. De manier waarop de kerk tegenwoordig is georganiseerd is vaak heel anders dan hoe dat in de vroege kerk was. Hun situatie is niet te vergelijken met de kerk van nu: - van kleine vervolgde minderheid groeide zij naar machtige staatskerk In de loop van de kerkgeschiedenis zien we drie organisatiemodellen. 1. Hiërarchisch 2. Presbyteriaal 3. Congregationalistisch Er zijn in het Nieuwe Testament twee woorden die de houding van goede leiders aangeven. Het ene woord is diakonia, dienen Er worden verschillende leidinggevende functies in de kerk genoemd Apostelen Profeten Evangelieverkondigers Herders Leraren De leiders werken samen als een team. De kerk is geen democratie waarbij alle leden gelijke stemmen hebben. De leiders dragen vanwege hun gaven en roeping bepaalde verantwoordelijkheden. Er wordt echter nooit onderscheid gemaakt tussen clerus (deskundigen) en leken; er is geen sprake van hiërarchie. . |
||||
> Vraag 121. Wat houden de ambten van oudste en diaken in? In het leidinggevende team in het Nieuwe Testament zien we altijd twee vaste functies terugkomen: die van oudste en diaken. Beide taken werden zowel door mannen als door vrouwen verricht. De woorden oudste (presbuteros) en herder (poimen) worden door elkaar gebruikt. Oudsten worden altijd in het meervoud genoemd, wat op onderlinge steun, bemoediging en bescherming wijst. De taak van diaken (diakonos) werd ingesteld in Handelingen 6. De diakenen namen vooral de zakelijke, financiële en administratieve taken op zich. . |
||||
> Vraag 122. Wat zegt de bijbel over gezag in de gemeente? Overal waar mensen samen leven is een organisatiestructuur nodig. Om de organisatie soepel te laten functioneren, moet helder zijn hoe gezagslijnen lopen. Woordstudie Gezag Vind je het moeilijk om met gezag om te gaan? Leiders aanstellen Tucht Hoe zou je het zelf vinden als de gemeente je zou aanspreken op zonden? . |
||||
> Vraag 123. Hoeveel sacramenten zijn er en wat is hun functie? Het woord sacrament is de vertaling van het Griekse mysterion, dat ‘verborgen, geheim’ betekent. Sacramenten zijn handelingen die ons wijzen op Christus. Het Nieuwe Testament noemt twee inzettingen: doop en avondmaal. Ze zijn door Jezus zelf ingesteld: De Oosterse en de Rooms-katholieke Kerk kennen beide zeven sacramenten. Zij voegen geloofsbelijdenis, biecht, priesterwijding, huwelijk en het laatste oliesel toe. Doop en avondmaal zijn uiterlijke, zichtbare tekenen van de genade die God ons aanbiedt en die we in geloof aannemen. . |
||||
> Vraag 124. Wat betekent de doop? De doop is een uiterlijk teken van de vereniging met Christus, zowel in zijn dood als in zijn opstanding. Er zijn in de kerkelijke traditie drie verschillende standpunten over de doop. 1. Het sacramentalistische standpunt (rooms-katholiek, Luthers, Grieks orthodox) leert de wedergeboorte door het water van de doop. Het water zuivert de dopeling van de erfzonde. 2. Het reformatorische standpunt zegt dat kinderen van gelovigen gedoopt horen te worden. Dit wordt gemotiveerd vanuit de verbondsgedachte: God sloot een verbond met Abraham en zijn nageslacht. Gelovigen zijn (figuurlijk) kinderen van Abraham, dus het verbond geldt voor de gelovigen én hun kinderen. Het oude verbond met Israël had als uiterlijke teken de besnijdenis, het nieuwe verbond heeft als teken de doop. 3. Het baptistische standpunt zegt dat alleen degenen die persoonlijk tot geloof zijn gekomen mogen worden gedoopt. Eigenlijk is de vraag niet: ‘Is het kinderdoop of volwassendoop?’, want volwassendoop is bijbels. De vraag is: wat moet er met de kinderen gebeuren? Een verschillend vertrekpunt De volwassendoop benadrukt het persoonlijke geloof van de dopeling. Maar omdat ook wordt beseft dat het allemaal bij Gods genade begint en dat een kind van christenen een bijzondere positie heeft, mag het worden opgedragen. De positie van het kind in de gemeente blijft in deze visie vaak onduidelijk. Over de manier van dopen is de bijbel niet eenduidig. Soms vindt de doop plaats door onderdompeling . |
||||
> Vraag 125. Wat betekent het avondmaal? Er zijn verschillende visies die in de loop van de kerkgeschiedenis veel verdeeldheid hebben gebracht. Het gaat hierbij om hoe de geestelijke werkelijkheid wordt gezien. De Reformatie was in zekere zin ook een meningsverschil over het avondmaal. 1. De transsubstantiatietheorie (Rooms-katholieke Kerk) zegt dat brood en wijn werkelijk het lichaam en bloed van Christus worden. De gelovige eet en drinkt letterlijk het lichaam en bloed van Christus. In de mis wordt bovendien opnieuw een offer gebracht aan God. 2. De consubstantiatietheorie (Luther) zegt dat hoewel de elementen niet veranderen, de gelovige het lichaam en bloed van Christus ontvangt ‘in, met en onder’ brood en wijn. Con (samen) met de substantie (brood en wijn) gebeurt er iets. 3. De geestelijke tegenwoordigheid-theorie (Calvijn) zegt dat Christus geestelijk op een bijzondere manier aanwezig is in de elementen van het avondmaal. Er is een nauwe link tussen het Pascha en het avondmaal. Bij het avondmaal kijkt de gemeente in vier richtingen (vergelijk Exodus 12): 1. Het avondmaal is een blik terug op het lijden en sterven van Jezus in onze plaats. Het Pascha keek terug naar de bevrijding door het bloed van het lammetje, dat aan de deurpost van de huizen was gesmeerd. Hierdoor ging de verderfengel aan het huis voorbij. Zo gaat het oordeel voorbij aan wie gelooft in Christus, omdat zijn bloed aan de deurpost van ons hart is gesmeerd. 2. Het is een blik naar binnen: we zijn innerlijk onrein, maar worden rein gemaakt door Christus. De Joden moesten vóór het Pascha hun huis grondig schoonmaken. Als onderdeel van het feest moest het gezinshoofd met een lampje het huis doorzoeken om te controleren of alle zuurdeeg (beeld van bederf en zonde) was opgeruimd. Zo moeten wij onszelf beproeven en de zonde belijden en wegdoen. 3. Het is een blik naar elkaar als gelovigen. Dit feest was geen privézaak. Heel het huishouden was erbij betrokken: slaven, kinderen, vreemdelingen hoorden erbij mits ze besneden waren. 4. Het feest is een verkondiging van de dood van Jezus ‘totdat hij komt’. Het kijkt dus vooruit naar zijn wederkomst. . |
||||
Jij en de kerk Over het functioneren en de organisatie van de gemeente gaan de volgende bijbelgedeeIten: Lees deze hoofdstukken door. . |
||||
De plaats van de vrouw in de kerk In de vroege gemeente was de positie van man en vrouw gelijkwaardig. Dit blijkt uit een groot aantal gegevens: 1. Mannen en vrouwen maken samen deel uit van het lichaam van Christus: 2. Het algemeen priesterschap van de gelovigen omvat vrouwen: 3. Vrouwen krijgen de taak om te profeteren: 4. Vrouwen vervullen leidinggevende functies in de vroege gemeente: 5. Alle vorige categorieën worden als vanzelfsprekend beschouwd. Er wordt niet tegenin gegaan, iedereen was ervan op de hoogte en er was geen bedenking tegen. Dat is de grote lijn. 6. Twee uitspraken lijken een streep door punt 1 t/m 5 te halen. Wat is jouw conclusie als je al deze teksten op een rij zet? . |
||||
Reacties |
||||
< Reactie van: > |
bijbel /// Vader /// Jezus /// Geest /// mens /// verlossing /// kerk /// engelen&demonen /// toekomst /// home /// deze site /// het evangelie /// jouw reactie /// superboeken /// superlinks